LOGOPEDIA jest dziedziną, która dotyczy mowy, wszystkich jej aspektów, a w szczególności zaburzeń mowy u osób w każdym wieku – od narodzin, po wiek senioralny. Logopeda zajmuje się rozpoznawaniem zaburzeń mowy oraz analizą sprawności poznawczych, językowych, komunikacyjnych, a także percepcyjnych i realizacyjnych, niezbędnych w prowadzeniu terapii.
Specjalizujemy się w tzw. logopedii stomatologicznej, ortodontycznej, ortognatycznej i terapii miofunkcjonalnej. Nasi pacjenci to dzieci od 4-5 roku życia i młodzież z wadami wymowy oraz zaburzonymi funkcjami w obrębie jamy ustnej.
Zapraszamy również rodziców dzieci w wieku 0-3 celem konsultacji w zakresie rozwoju psychoruchowego oraz terapii opóźnionego rozwoju mowy.
Konsultacje diagnostyczne dzieci i młodzieży :
Terapię :
Stawiamy na nawiązanie dobrej relacji i przyjaznej atmosfery. Nie chcemy byś czuł, że terapia jest nieprzyjemnym obowiązkiem.
Bo logopedia = dobra zabawa! Koleżanki i koledzy z gabinetów obok zdradzają nam czasami, że chętnie pobawiliby się z nami słysząc okrzyki radości zza ścian i drzwi gabinetów logopedycznych 🙂 a dlaczego?!
Bo podstawą naszych spotkań jest współpraca i dobra relacja z dzieckiem oraz rodzicem. Stawiamy na wzajemne zaufanie, nawiązanie więzi oraz szacunek do małego człowieka. Pomaga nam w tym zabawa. Stale pracujemy nad nowymi pomysłami zabaw, projektujemy zajęcia tak, aby dziecko nie odczuwało, że ćwiczy, ale pamiętając o celu jaki chcemy wspólnie osiągnąć.
Bazujemy na zainteresowaniach dziecka, więc w naszych gabinetach czasami przenosimy się w kosmos, do świata Harrego Pottera, zdarza się, że odwiedzają nas bohaterowie Psiego Patrolu, a także morskie zwierzęta. W swojej pracy wykorzystujemy pacynki, które m.in. pomagają nam w rozpoznaniu części jamy ustnej, wspierają nas w trakcie ćwiczeń prawidłowej pozycji języka, a nawet potrafią połykać – więc ćwiczą z nami prawidłowy sposób połykania. Posiłkujemy się także różnymi grami zręcznościowymi czy instrumentami. Pamiętając o tym, że mowa odbywa się w ruchu – skaczemy, rzucamy piłkami do celu, przechodzimy tory przeszkód, labirynty, ścieżki sensoryczne czy balansujemy na piłkach i dyskach sensorycznych, korzystając z wiedzy o rozwoju psychoruchowym dziecka.
Każde dziecko rozpoczynające terapię u nas przechodzi przez dokładną diagnozę logopedyczną, która obejmuje wywiad z rodzicami, ocenę mowy i budowy anatomicznej jamy ustnej, a także inne aspekty rozwoju komunikacyjnego i poznawczego. Dodatkowo, w ramach diagnostyki uwzględniamy ocenę pozycji ciała oraz przeprowadzamy palpacyjne badanie mięśni sfery orofacjalnej, co pozwala na zintegrowane podejście do terapii.
Dzięki temu, zgodnie z naszym holistycznym podejściem do pacjenta, jesteśmy w stanie stworzyć indywidualnie dostosowany plan terapii, który najlepiej odpowiada potrzebom i możliwościom dziecka. Współpraca z innymi specjalistami, takimi jak: fizjoterapeuci, ortodonci, laryngolodzy czy terapeuci integracji sensorycznej – umożliwia kompleksową opiekę nad każdym pacjentem, zapewniając wsparcie na wielu płaszczyznach jego rozwoju.
Każdy przypadek jest inny, dlatego też postępowanie w przypadku pacjentów będzie różne. Jednak wspólnym celem każdej terapii jest przywrócenie funkcji językowi – naszemu naturalnemu aparatowi ortodontycznemu oraz narządom go wspierającym w utrzymaniu balansu mięśniowego.
Tak więc w trakcie terapii o ile sytuacja będzie tego wymagała, będziemy na nowo uczyć się prawidłowej pozycji spoczynkowej języka, prawidłowego połykania, żucia, oddechu czy artykulacji.
Podczas pierwszego spotkania konsultacyjnego ustalamy z jakimi trudnościami boryka się pacjent, a następnie wybieramy celowane ćwiczenia, które pomogą osiągnąć pacjentowi prawidłowy przebieg funkcji w obrębie jamy ustnej.
Czas trwania terapii jest uzależniony od trudności pacjenta oraz od zaangażowania w wykonywane ćwiczenia.
Częstotliwość spotkań jest ustalana na bieżąco w porozumieniu z pacjentem, biorą pod uwagę możliwości pacjenta. Zindywidualizowane podejście, współpraca i komunikacja na linii terapeuta-pacjent pozwala na osiągnięcie szybkich i oczekiwanych efektów.
Wędzidełko języka to struktura anatomiczna znajdująca się pod językiem. Łączy ona część brzuszną języka z dnem jamy ustnej. Zdarza się, że długość wędzidełka uniemożliwia prawidłowe funkcje w obrębie narządu żucia takie jak: połykanie, prawidłowa pozycja spoczynkowa języka, ruchy lateralne. Do zadań logopedy należy ocena wędzidełka języka oraz struktur anatomicznych wpływających na owe funkcje. Logopeda może – po wcześniejszym przygotowaniu- skierować pacjenta na zabieg korekty wędzidełka języka. Zabieg wykonuje lekarz.
Wykonanie zabiegu korekty wędzidełka języka wraz z indywidualnie dobranymi ćwiczeniami po zabiegu, mogą wpłynąć na poprawę ruchomości języka, a co za tym idzie na jego funkcję.
W Clinicproject zajmujemy się oceną oraz przygotowaniem pacjentów do zabiegu korkekty wędzidełka języka. Współpracujemy z lekarzami wykonującymi zbieg.
Pierwsze słowo dziecka to dźwięk, na który z niecierpliwością czeka każdy rodzic. Jednakże, aby do tego doszło dziecko zdobywa doświadczenia, przechodzi pewnego rodzaju trening i ćwiczenia przygotowawcze, które w efekcie pozwolą na wypowiedzenie pierwszego słowa. Składają się na to: ćwiczenia percepcji słuchowej, wzrokowej, a także rozwojowe przemiany anatomiczne, trening tworzenia dźwięków, trening zdolności społeczno-poznawczych, sprawność ruchowa, pamięć, lokomocja, zabawa. Do tego zestawu należy dodać rozwój i trening czynności prymarnych, który oznacza prawidłowe oddychanie, jedzenie i picie [źródło: D. Pluta-Wojciechowska, 2019, s. 40-41]. Jednym z elementów diagnozy w gabinecie logopedycznym jest właśnie kontrola przebiegu czynności prymarnych u pacjenta. Terapia logopedyczna, której celem jest usprawnianie zaburzonych funkcji prymarnych nazywa się terapią miofunkcjonalną. Ten rodzaj terapii dotyczy usprawniania:
Czynności prymarne usprawniane podczas terapii miofunkcjonalnej stanowią rusztowanie dla prawidłowo przebiegającej artykulacji.
Aby określić przyczyny trudności logopedycznych, a terapia przynosiła zamierzone efekty, logopedzi współpracują z szerokim gronem innych specjalistów. Logopeda może poprosić o konsultację z:
Lista specjalistów, z którymi współpracuje logopeda zależy od trudności prezentowanych przez pacjenta. Zdarza się, że logopeda współpracuje także z neurologiem, psychologiem, pedagogiem, a nawet z dietetykiem. Współpraca z innymi specjalistami oraz holistyczne spojrzenie na pacjenta przynosi szybsze efekty terapii logopedycznej.
Moje dziecko ma otwartą buzię podczas snu, a także w czasie zabawy. Czy powinienem się tym martwić?
Otwarta buzia podczas snu lub w stanie czuwania może być oznaką ustnego toru oddechowego, który może wpływać na rozwój mowy i zdrowie ogólne. Zalecamy konsultację, aby ocenić przyczyny i ewentualnie rozpocząć odpowiednią terapię.
Jakie są pierwsze sygnały, że moje dziecko może potrzebować pomocy logopedy?
Pierwsze sygnały mogą obejmować opóźnienia w rozwoju mowy, trudności z artykulacją, ograniczone słownictwo w stosunku do rówieśników, czy trudności z połykaniem. Jeśli zauważysz którykolwiek z tych objawów, skonsultuj się z logopedą.
Jak często powinna odbywać się terapia logopedyczna?
Częstotliwość terapii logopedycznej zależy od indywidualnych potrzeb pacjenta i zazwyczaj odbywa się raz w tygodniu, jednak w niektórych przypadkach może być potrzebne bardziej intensywne podejście. Bardzo ważnym elementem terapii są również regularnie wykonywane ćwiczenia domowe, które logopeda dostosowuje do codziennego harmonogramu dziecka i jego rodziny. Te zadania są zaprojektowane tak, aby można je było wykonywać w różnych miejscach i okolicznościach, na przykład podczas podróży czy nawet jazdy windą. Systematyczne wykonywanie tych ćwiczeń znacząco przyspiesza postępy w terapii, umożliwiając dziecku szybsze osiągnięcie celów terapeutycznych.
Jak mogę wspierać rozwój mowy mojego dziecka w domu?
Wspieranie mowy dziecka w domu obejmuje czytanie książek, rozmowy, śpiewanie piosenek i zabawy słowne. Dodatkowo, zachęcamy do stosowania wskazówek i ćwiczeń podanych przez logopedę, które są dostosowane do potrzeb i etapu rozwoju Twojego dziecka.
Jak długo trwa typowa sesja logopedyczna?
Typowa sesja logopedyczna trwa zazwyczaj 45 minut, w zależności od wieku dziecka, jego kondycji oraz specyfiki przeprowadzanych ćwiczeń.
Czy mój dwulatek powinien już mówić?
Rozwój mowy może znacznie różnić się między dziećmi. Typowo, większość dwulatków używa od 50 do 200 słów i tworzy proste zdania. Jeśli jednak zauważysz, że Twoje dziecko rozwija się w innym tempie niż jego rówieśnicy pod względem liczby używanych słów lub zdolności łączenia ich w zdania, warto skonsultować się z logopedą. Wczesna interwencja może być bardzo pomocna i zapewnić dziecku lepsze perspektywy na dalszy rozwój mowy.
Cennik usług neurologopedycznych | |
---|---|
Pierwsza wizyta | 200 – 250 zł |
Kolejna wizyta | 100 – 150 zł |